Zapraszam młodzież oraz osoby dorosłe do współpracy. Pracuję jako logopeda online!

Małe dzieci nie zawsze zgłaszają rodzicom, że coś w ich organizmie dzieje się nie tak. Oczywiście, ból brzuszka czy główki to rzecz oczywista, znana każdemu, sygnalizowana najtrafniej i najczęściej. Co jednak, gdy dziecko ma problemy z widzeniem, a nie potrafi tego powiedzieć dorosłemu wprost? Zaburzenia widzenia należy rozpoznać szybko, udając się w tym celu do lekarza okulisty. Im szybciej wykryta nieprawidłowość, tym większa szansa na całkowite wyleczenie.

Wada wzroku okiem logopedy

Przede wszystkim słabo rozwinięta pamięć oraz synteza wzrokowa. Należy pamiętać, że wada wzroku przyczynia do rozwoju dysleksji. Trudności w nauce, czytaniu, pisaniu czy liczeniu wynikają między innymi z zakłóceń pomiędzy pamięcią wzrokowo – słuchową.

Jakie są więc najczęstsze symptomy mogące wskazywać na problemy ze wzrokiem u maluchów?

1. Zaczerwienienie oczu

Zaczerwienienie oczu nie musi od razu oznaczać wady wzroku. Zaczerwienienie spowodowane może być alergiami (w parze ze świądem i pieczeniem), wirusami czy bakteriami. Dzieci w okresie szkolnym i przedszkolnym często cierpią na zapalenie spojówek (zaczerwienienie, świąd, pieczenie, uczucie piasku w oku, opuchlizna, nadwrażliwość na światło). Zapalenie spowodowane może być infekcjami, nasilonym katarem, podrażnieniem mechanicznym, zanieczyszczeniem powietrza.

2. Ból oczu

Jeśli dziecko kilkakrotnie zaalarmowało rodzica o tym, że doskwiera mu problem bolących oczu – nie należy bagatelizować problemu tylko zgłosić się do okulisty. W niektórych przypadkach nawracający ból oka, trwający już jakiś czas, może sugerować poważniejsze przyczyny.

3. Wydzielina

Alarmującym objawem mogą być ropiejące oczy. Żółtawa wydzielina pojawiająca się w zwiększonych ilościach w kącikach oczu. Trudności z rozchyleniem powiek po przebudzeniu – nadmiar wydzieliny sklejający powieki.

4. Bóle głowy

Nawracające bóle głowy, najczęściej pojawiające się w godzinach popołudniowych i wieczornych. Przyczyną mogą być choroby oczu takie jak astygmatyzm, krótkowzroczność, bądź nadmierny wysiłek akomodacji.

5. Przymykanie jednego oka

Jeśli dziecko przymyka jedno oko podczas czytania warto umówić się na wizytę kontrolną. Podobnie w sytuacji, gdy dziecko notorycznie mruży oczy podczas oglądania telewizji, czytania czy odrabiania prac domowych.

6. Zbliżanie przedmiotów do oczu

Zbliżanie książki do oczu podczas czytania czy siadanie bardzo blisko ekranu odbiornika telewizyjnego może być sygnałem świadczącym o krótkowzroczności.

Jakie są najczęstsze symptomy mogące wskazywać na problemy ze wzrokiem u dzieci?

Zaczerwienienie oczu, ból oczu, wydzielina, bóle głowy, przymykanie jednego oka, zbliżanie przedmiotów do oczu.

4.8/5 - (21 votes)

Zapraszam młodzież oraz osoby dorosłe do współpracy.

Pracuję jako logopeda online!

🌐 naukawymowy.pl/logopeda-online/

☎️ 797-565-086