Szukasz logopedy w Łodzi lub okolicy? Zapraszam do kontaktu!

Jakiś czas temu wstawiłam na swój Fanpage moje pierwsze zrobione od dawien dawna selfie z nowo nabytym atlasem anatomicznym.

Wpadłam wtedy na pomysł, że na podstawie tego co w nim ciekawego wyczytam będę przygotowywać dla Was artykuły 🙂 W końcu nie każdy ma w domu atlas anatomiczny!

Selfie z atlasem anatomicznym

Dziś na tapecie temat stawu skroniowo-żuchwowego. Już niebawem, bo z początkiem kwietnia wybieram się na szkolenie “Terapia sensomotoryczna i korekta dysfunkcji ustno-twarzowych”, gdzie zapewne pogłębię ten temat. Ale do rzeczy…

Staw skroniowo żuchwowy zapewne większości z Was kojarzy się z nieprzyjemnymi dolegliwościami – ból, przeskakiwanie w trakcie jedzenia, czy szerszego otwierania ust. Obserwuje się także bóle głowy, dolegliwości w okolicach ucha, a także zbaczanie żuchwy w jedną ze stron. Staw skroniowo – żuchwowy to niezwykle ważny element, gdyż jest niezbędnym narządem odpowiedzialnym za przeżuwanie, połykanie, artykulację, a nawet oddychanie.

Przyczyny dolegliwości w obrębie stawu

Wyróżnia się cztery główne przyczyny schorzeń stawy skroniowo- żuchwowego. Mogą to być wady rozwojowe (np. zmiana kształtu czaszki), nieprawidłowa praca krążka stawowego, zmiany zwyrodnieniowe powstałe w obrębie stawu, a także schorzenia mięśni.

Prawdopodobieństwo powstania patologii w obrębie stawu

• stany zapalne
  • bruksizm – silne zgrzytanie zębami, ścieranie ich, tzw. “Zjadanie własnych zębów”
  • wady zgryzu, ekstrakcje zębów
  • urazy w obrębie szczęki, podbródka, odcinka szyjnego kręgosłupa
  • mniejsze urazy powstałe w trakcie spożywania posiłków, a także odruchu ziewania
Książka o anatomii - staw skroniowo-żuchwowy

Atlas anatomii człowieka Sobotta. Tom 3.: Głowa, szyja i układ nerwowy

Ruchy występujące w stawie skroniowo-żuchwowym

Staw skroniowo- żuchwowy występuje obustronnie.  Niemożliwe jest zatem poruszenie stawem jednostronne np. tylko z lewej strony. Są one związane ze sobą przez łuk kostny żuchwy. Dzięki specyficznej budowie stawu mamy możliwość unoszenia oraz opuszczania żuchwy, a także jej wysunięcie oraz cofnięcie. Ponadto staw umożliwia nam zachodzenie procesu mielenia pokarmu, gdzie dochodzi do przesunięć na boki.

Leczenie stawu skroniowo-żuchwowego

Leczeniem stawu skroniowo żuchwowego zajmuje się głównie stomatolog / ortodonta. Do leczenia wykorzystuje się min. licówki, wkłady koronowe, implanty, mosty, aparaty. Ponadto pomóc może fizjoterapia ukierunkowana na zmniejszenie napięcia mięśniowego oraz różnego rodzaju ćwiczenia relaksacyjne.

Treści logopedyczne wideo już dostępne!

Zobacz znacznie więcej na kanale YouTube!