Zapraszam młodzież oraz osoby dorosłe do współpracy. Pracuję jako logopeda online!

Migdały znajdują się w jamie ustnej, a dokładnie gardle. Człowiek posiada dwa migdały boczne (podniebienne) oraz migdał gardłowy (trzeci migdał). Pełnią one bardzo ważną funkcję, a mianowicie są odpowiedzialne za wyłapywanie baterii i wirusów, które dostają się do układu człowieka drogą pokarmową oraz oddechową. Chronią zatem płuca oraz pozostałe narządy znajdujące się w klatce piersiowej przed potencjalnym rozwojem choroby. Niestety u około dwudziestu procent dzieci migdałki nie do końca spełniają swoją rolę, co powoduje ich rozrost.

Przerośnięte migdały – objawy

Pacjentów z przerośniętymi migdałami dotykają przede wszystkim częstsze infekcje w tym anginy. Powiększone migdały uniemożliwiają swobodne oddychanie, przez co dziecko oddycha torem ustnym tzn. chodzi z otwartą buzią. Doprowadza to do przepływu zanieczyszczonego powietrza wprost do jamy ustnej. W normalnych warunkach człowiek oddycha nosem, który pełni funkcję oczyszczającą, wyłapującą zanieczyszczenia. W przypadku toru ustnego zanieczyszczone powietrze osiada bezpośrednio na zainfekowanych migdałach. Bardzo częstym zjawiskiem jest także występowanie częstych infekcji uszu, w tym zalegania płynu w przewodzie słuchowym. Dzieciom z przerośniętymi migdałami często doskwiera tak zwany niedosłuch przewodzeniowy. Dodatkowo często obserwuje się chrapanie, bezdechy senne, częste ziewanie, ogólne zmęczenie.

Konsekwencje logopedyczne

1. Dziecko, które nauczyło się oddychać torem ustnym prawdopodobnie będzie miało nieprawidłową pozycję spoczynkową języka. Gdy mamy zamknięte usta, czubek języka powinien dotykać górnego wałka dziąsłowego. W takiej samej pozycji powinien znajdować się język podczas przełykania, w przeciwnym wypadku jest mowa o połykaniu niemowlęcym (język płasko położony na dnie jamy ustnej).
  2. Oddychanie przez usta powoduje opadanie żuchwy, a w konsekwencji może doprowadzić do występowania wad zgryzu.
  3. Osłabienie mięśnia okrężnego ust oraz języka. Bardzo często potrzeba długich treningów usprawniających mięśnie artykulacyjne, które podczas występowania problemu z migdałami pozostawały bierne. Mam na myśli płasko ułożone wargi oraz język znajdujący się na dnie jamy ustnej, czasem także oparty na wargach.
  4. Niedosłuch, a co za tym idzie problem z rozróżnianiem fonemów.
  5. Stale zalegająca w nosie wydzielina, doprowadzająca niekiedy do zapalenia zatok.
  6. Spowolnienie rozwoju, problemy z nauką, wzmożona męczliwość oraz niedotlenienie.

Do kogo się zgłosić na konsultacje?

O usunięciu migdałów decyduje lekarz laryngolog. W przypadku dzieci warto wybrać się do laryngologa, który sprawnie oceni stan migdałów i nie będzie zwlekał z podjęciem odpowiedniej interwencji. Bardzo często lekarz laryngolog prosi także o konsultację alergologiczną, w celu wykluczenia podejrzenia, że winowajcą są alergeny. Warto wybrać się także do audiologa, który sprawdzi jakość słuchu.

Zobacz film: Przerośnięte migdały przyczyną wad wymowy

Jakie są objawy przerośniętych migdałów?

Jakie są konsekwencje logopedyczne przerośniętych migdałów?

Nieprawidłowa pozycja spoczynkowa języka, opadanie żuchwy, osłabienie mięśnia okrężnego ust oraz języka, niedosłuch, zapalenie zatok, spowolnienie rozwoju

4.8/5 - (22 votes)

Zapraszam młodzież oraz osoby dorosłe do współpracy.

Pracuję jako logopeda online!

🌐 naukawymowy.pl/logopeda-online/

☎️ 797-565-086